Thema: Iedereen kunstenaar!

Kunst, een van die super creatieve thema's! Zelf deden we het al een aantal keer en we blijven ervan genieten. We nemen je dan ook graag mee in ons thema!

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

We hebben twee verschillende invalshoeken die we graag combineren voor dit thema. Enerzijds een bezoek aan een museum en hieraan een brainstorm koppelen en daarna onze klaspop inzetten om de kleuters te motiveren zelf aan de slag te gaan met kunst en een klas museum.

Dit jaar bezochten we een museum in een ander thema (dinosaurussen), maar veel van wat we daar zagen konden we opnieuw hergebruiken binnen de brainstorm van dit thema. Ook onze klaspop was er klaar voor en verraste de kleuters met een zelfportret en vieze verfvlekken in de kring.

Brainstormen!

Zoals altijd gaan we brainstormen binnen het thema. Deze keer was dit ook een van de startactiviteiten van het thema.

Onze brainstorm bouwden we op via gestructureerde vragen zoals: Ken jij kunstenaars? Wat is kunst? Wat is een museum? ... Met enkele vragen gingen we op hun geheugen steunen: wat hebben ze gezien in het museum en wat is bruikbaar in ons eigen museum? Het was alvast een heel rijke brainstorm!

Mochten jullie meer willen weten over hoe we brainstormen in de klas, laat dan gerust een reactie!

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

Ook klassikaal kan er heel wat gedaan worden tijdens dit thema!

  • Zo is een eerste kringspelletje pictionary! Dit past perfect binnen het thema omdat heel wat kunstenaars tekenen (met potlood, verf,...). We plaatsten een schildersezel met papier in de kring en één kunstenaar mocht iets tekenen. De anderen probeerden te raden wat de kunstenaar op zijn schilderij aan het tekenen is.
  • Ook een raadspel in dit thema! Omdat een van onze hoofddoelen "kijken naar kunst" is gingen we aan de slag met details zoals kleur, vormen,... We printen enkele kunstwerken dubbel af en leggen een setje in de gang. Er zijn telkens twee kleuters die naar voren komen: de ene trekt een kunstwerk en beschrijft het aan de andere. Daarna mag de andere kleuter naar de gang gaan en daar het juiste kunstwerk proberen halen. Daarna kijken of hij het juiste kunstwerk heeft gevonden!
  • Nog een laatste kringspelletje binnen dit thema is een kunstwerk van concreet materiaal. Met de ritmestokjes doen we eerst een muzikale activiteit (bijvoorbeeld muzikaal verhaal over een thematisch boek) en als afsluiter gaan we een kunstwerk maken met de ritmestokjes. Elk om beurt mogen de kleuters hun stukjes plaatsen op de grond. Hierdoor krijgen we een kunstwerk van stokjes die we samen maakten. Je kan je kleuters stimuleren om er echt iets herkenbaars van te maken, bijvoorbeeld een gezicht, dier,... maar het kan ook abstract zijn. Nadien kan je dit fotograferen en in je museum hangen onder de naam "kunst van stokken".
  • Tijdens dit thema leerden we ook een nieuwe letter, omdat de letter M voor moederdag bewaard wordt leerden we de letter T van tentoonstelling. Samen gingen we naar de tentoonstelling van onze letterdief. Hij heeft een letter T museum opgezet voor de kleuters, daarna kan je dat museum ook uitbreiden met vondsten van de kleuters.

Begeleide activiteiten

De begeleide activiteiten binnen dit thema zijn uiteraard allemaal gelinkt aan zelf creatief bezig zijn en kunst maken. Meer dan de helft van het thema spendeerden we in de knutselhoek!

  • Een van de eerste begeleide activiteiten was de aankleding van ons museum. Tijdens de brainstorm kwam de inkomhal van het Huis van Kina aan bod: hoe mooi dat was. De kleuters besloten dat dat voor ons museum ook moest, om het in de woorden van een kleuter te zeggen "ik wil dat we de deur schilderen". Ook spetteren met verf kwam ook aan bod als een van de technieken die ze nog eens wilden doen. Zo gezegd zo gedaan gingen we onze inkomhal aanpakken met de techniek van James Pollock. Even een groot zeil op de grond, grote vellen papier en doen! De kleuters genoten van deze activiteit. 
  • Ook de naam van ons museum kwam aan bod. Elke kleuter had wel een idee voor onze naam en dus moesten we gaan stemmen. Een goede, kleine, wiskundige activiteit voor dit thema! Tijd om het turven aan te leren via dit moment. En erna koppelden we er ook een taal- en letteractiviteit aan want we moesten onze naam ook op een bordje schilderen. Het thema kunst heeft allerlei andere domeinen erin verweeft, ook al lijkt dat niet altijd zo!
  • Verder gingen we ook aan de slag met veel keuze binnen dit thema. Voor elke kunstenaar en kunstwerk waarop we ons baseerden waren er meerdere mogelijkheden waaruit de kleuters konden kiezen. Zo gingen we bijvoorbeeld aan de slag met "De sterrennacht" van van Gogh maar waren er drie verschillende technieken waaruit ze konden kiezen. Op die manier proberen we echt tegemoet te komen aan hun eigen creatieve drang en grenzen, want niet elke techniek was even gemakkelijk (of hadden ze meer geduld voor nodig en dat zag niet iedereen zitten ;-) )
  • Ideaal voor dit thema is ook eens een groepswerk maken: samen als klas een kunstwerk maken waar misschien wat meer werk aan is. Voor "De Sterrennacht" van Vincent van Gogh gingen we met heel wat kleuters aan de slag! We maakten dit hele kunstwerk uit gescheurd papier, daar kruipt natuurlijk heel wat tijd in, maar samen als groep iets maken geeft de kleuters heel wat voldoening! En op die manier kan je ook eens op grote schaal werken zoals vele kunstenaars dat doen.
  • Op het einde van het thema mochten ouders, grootouders,... langskomen in ons museum. Een leuke activiteit om hieraan te koppelen is het maken van toegangstickets, affiches, posters,... om zo reclame te maken. Ik scande verschillende kunstwerken van de kleuters en daarop gingen de kleuters informatie schrijven of kleven met letters.

Apps, ICT en filmpjes

Een heel erg leuke site binnen dit thema is deze van Animated Drawings! Daar kan je de kleuters hun tekening tot leven laten komen door enkele simpele klikjes. Het wordt wel allemaal in het Engels uitgelegd (via tekst), maar als je het samen met je kleuters doet lukt het zeker. De kleuters kunnen in de laatste stap ook zelf de animatie aanklikken omdat deze echt concreet wordt getoond. Écht heel leuk om eens te doen met enkele tekeningen van je kleuters! Je kan de site HIER bezoeken.

Sport en fun!

Twee bewegingsspelletjes voor tijdens het thema:

  • 3, 2, 1 STANDBEELD! 's Nachts komen de beelden in het museum tot leven, maar ze mogen niet gezien worden door de bewaker. Een leuke variant op 1, 2, 3 piano!
  • Je zou ook eens een omloop kunnen omzetten met in het midden de materialen van de kunstenaar (stiften, verf, penselen,...) die de kleuters naar de juiste bak moeten brengen. Vanuit het midden vertrekken dan bijvoorbeeld 4 verschillende, kleine omlopen die de kleuters afleggen om zo het materiaal juist te sorteren en op te ruimen.
  • Een moeilijker spel, maar leuke uitdaging is het dievenspel! Er is een tikker, hij/zij is de bewaker en dan heb je alle andere kleuters als dieven. Gebruik een bal of iets anders tastbaar als gestolen kunstwerk. De bewaker moet proberen het gestolen kunstwerk te pakken te krijgen, maar de dieven mogen het ook gooien naar een andere dief. Zo moet de tikker dus goed kijken en van richting leren veranderen. 

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

Hoekenwerking

Enkele leuke hoeken:

  • De knutselhoek werd binnen dit thema extra verrijkt natuurlijk! Maar als je nog geen knutselhoek hebt is het tijdens dit thema natuurlijk het perfecte moment om dit te introduceren. Onze kleuters zijn al gewoon om een knutselhoek met knutselkast te hebben. Daarin ligt heel wat basismateriaal zoals potloden, stiften, papier, ponsen, touwen, plakband, washi tape,... Deze keer hebben we het ook verrijkt met waterverf, andere verf, klei, speciaal papier,...
  • Een extra leuke verrijking voor deze hoek zijn allerlei stappenplannen om tot kunst te komen. Zo vonden wij in de Standaard Boekhandel een heel leuke knutselset van Hervé Tullet waarin ook een boekje zit met allerlei stappenplannen om zijn kunst na te maken. Er zit ook een hele stappel dik, creatief papier in. Dit vonden we een leuke verrijking en de stappenplannen kan je ook het jaar nadien nog gebruiken!
  • Op een andere tafel gingen we aan de slag met loose parts en lege kaders (de omkadering, dus zonder het glas en de achterkant!). We hadden ook allerlei kleine onderdelen zoals ogen, mond, neus,... geïnspireerd op Picasso. De kleuters gingen dit mixen met de loose parts en maakten zo heel wat kunstwerken. 
  • En het museum werd ook een hoek! De kleuters gingen het museum bezichtigen en anderen namen de rol van gids of bediende van de kassa. De kleuters kunnen eindeloos vertellen bij hun eigen kunst en genieten van dit rollenspel!

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan onze Pinterest. We proberen telkens wanneer we een thema uitwerken een bord bij te werken met nieuwe inspirerende foto's!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.