Thema: Bloemen en kriebeldieren

Elk jaar werken we voor de paasvakantie rond het thema lente. De insteek is vaak rond nieuw leven en de boerderij, maar wij werkten dit nu uit als het thema "bloemen en kriebeldieren". Hele leuke insteek als je rond de lente wilt werken! Hieronder delen we wat we allemaal deden tijdens dit thema.

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

We splitsen het thema op in verschillende deelthema's: deelthema bloemen en het deelthema kriebeldieren. Voor beiden startten we vanuit een boek en maakten we een bijhorende brainstorm. Voor het deelthema bloemen gingen we aan de slag met het boek "Dat is mijn bloem!" van Alice Hemming. Het deelthema kriebeldieren startten we vanuit het informatieve boek "Insecten" van Willewete.

Bij beide deelthema's hadden we nog een extra impressie-activiteit. Voor de bloemen bezochten we een bloemenwinkel, bij de insecten konden we opgezette insecten waarnemen. 

Brainstormen!

Na onze startactiviteit met een leuke intro, is zoals in elk thema, de logische volgende stap: brainstormen!  De standaard eerste activiteit binnen onze thema's is brainstormen. Dit doen we via gestructureerde vragen.

Mochten jullie meer willen weten over hoe we brainstormen in de klas, laat dan gerust een reactie!

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

Hieronder sommen we enkele van onze klassikale activiteiten op!

  • Beide impressie-activiteiten die we hierboven al opnoemden horen bij onze klassikale activiteiten. Tijdens het deelthema van de bloemen wilden we graag ook een echte bloemenwinkel maken. De minderheid van onze kleuters is ooit al eens binnen geweest in een bloemenwinkel, logischerwijs brengen we dus ook een echt bezoek aan de bloemenwinkel. Dit was een van onze eerste klassikale activiteiten.
  • Verder binnen dit deelthema deden we natuurlijk ook een waarneming van de delen van de bloem. Op ons bezoek in de bloemenwinkel kochten we een boeket bloemen om van dichterbij te onderzoeken. We sneden delen open, leerden ze benoemen en hun functies kennen. Een waarneming kon echt niet ontbreken tijdens dit thema!
  • Voor het deelthema van de insecten startten we dan weer met een waarneming van insecten. Mijn broer heeft een kleine collectie insecten die we met een vergrootglas eens konden bekijken. Heel leuk om te linken aan ons informatieve boek, want daar leerden we hoe een insect eruitziet. Tijdens deze activiteit kunnen we de kenmerken en andere dingen die we opdeden nog eens herhalen en echt waarnemen.
  • Ook met taal gingen we aan de slag in de kring. Ik voorzie enkele type kriebeldieren om hiermee een raadselspelletje te doen. Een kleuter gaat naar de gang, een andere kleuter trekt een kriebeldiertje die hij moet beschrijven. De kleuter van de gang moet dus goed luisteren naar de beschrijving en kijken naar de prentjes op tafel. Welk kriebeldiertje is het? Superleuk spelletje, vonden mijn kleuters heel erg leuk om te doen.

Begeleide activiteiten

  • Elk thema gaan we aan de slag met stappenplannen. Voor dit thema tekenden de kleuters bloemen en bijen. Voor het kunstwerk van de bloemen stempelden ze met een dot-tool op een blad. Daarop kwam hun bloemenveld die ze zelf hebben getekend. De bij kreeg een achtergrondje dat lijkt op een honingraat. Dit zijn we bekomen door de afdruk van bubbelplastic. Beide stappenplannen kan je terugvinden op onze website als gratis download!
  • De lente, bloemen en kriebeldieren gaan we ook effectief gaan opzoeken. In onze klas- en schooltuin gingen we meermaals op zoek naar bloemen en insecten. Dit vonden de kleuters echt geweldig! Er waren heel wat loop potjes ter beschikking en samen gingen we op ontdekking in de tuin. De afspraak was wel geen blaadjes of andere dingen af te trekken en ook om niet te schudden met de potjes als er een insect in zat. Na het insect van dichterbij te bekijken moesten ze deze ook terug vrijlaten. Heel wat kleuters hebben echt genoten van deze natuurbeleving. We hebben dit ook aangeboden als zelfstandige activiteit in onze klastuin.
  • Ons deelthema bloemen startten we vanuit het boek "Dat is mijn bloem!" van Alice Hemming, Haba heeft een spelletje dat hier perfect bijpast! Het is al wat een vintage spelletje, maar in sommige spelotheken of bibliotheken kan je het zeker nog vinden. Dit spelletje speelde ik begeleid met een groepje kleuters: "De bonte bloementuin". Sluit helemaal aan bij ons boek want de pionnen in het spel zijn ook eekhoorntjes, alleen moeten zij nog bloemen laten groeien. Wie als eerste zijn bloemen heeft laten groeien is de winnaar! Het spel heeft heel wat spelregels, daarom speelde ik dit eerder begeleid dan het aan te bieden als zelfstandige hoek.
  • Nog een leuk beeldend werkje is het experimenteren met houtskool. Perfect voor in beide deelthema's! De kleuters tekenden met houtskool bloemen en schilderden daarna een vlinder. De vlinder werd achteraf nog overtrokken met houtskool en nadien op de bloemen geplaatst. Echt een van mijn mooiste werkjes uit dit thema! We tonen het hieronder in de fotogalerij. 

Leuke STEM-activiteit

Binnen dit onderdeeltje gaan we aan de slag met een experiment en een STEM- en ontwerpactiviteit.

Tijdens het deelthema van de bloemen gingen we aan de slag met een kleurenexperiment. We leerden namelijk al welke onderdelen de bloem heeft, maar nu wou ik de kleuters ook laten inzien dat er water door deze bloemdelen gaat a.d.h.v deze activiteit. Voorzie enkele witte bloemen in bekers. Wij gebruikte gerbera's voor dit experiment! Knip de stengel goed schuin af: zo kan de bloem meer en sneller vloeistof absorberen. In de bekers deden we ecoline, de kleuters kozen enkele kleurtjes uit. Na verloop van tijd gaan de bloemblaadjes helemaal van kleur veranderen. Hierdoor kan je laten zien aan je kleuters dat het water dat je geeft aan je bloem niet enkel bij de wortels en stengel blijft, maar alle delen van de bloem bereikt. En daarbij vinden het de kleuters gewoon geweldig om de bloemen van kleur te zien veranderen!

Ook voor onze insecten gingen we aan de slag binnen het STEM-onderdeeltje. We maakten met de hele klas een insectenhotel voor onze klastuin. In heel wat boeken wordt 'insectenhotel' aangebracht als iets belangrijk en een hulp voor insecten. Dit kon dus echt niet ontbreken in het thema! Ons insectenhotel is helemaal gemaakt uit kosteloos materiaal. Wij vonden een gratis pallet en zaagden daaruit planken voor de basis. Het natuurlijke materiaal dat je in het hotel stopt kan je uiteraard ook helemaal gratis vinden in bossen, in de tuin,... En je hebt ook kippengaas nodig om het hotel dicht te maken zodat er niks uit valt. 

Dit deden we als begeleide activiteit. Elke kleuter mocht op zijn beurt een nagel in de basis komen slaan. Op die manier hebben alle kleuters bijgedragen tot het maken van de basis. Nadien kwamen ze in groepjes een onderdeeltje vullen met stro, dennenappels, noten,... Het dichtmaken met kippengaas deed ik zelf. Ik bevestigde het kippengaas met een nietjesmachine in de planken. Ik denk dat dit mijn favoriete activiteit was van het hele thema!

Sport en fun!

Binnen dit thema deden we een leuk loop- en sorteerspelletje. We zagen dit idee bij Meester Sander en maakten het voor in ons eigen thema.

  • In de zandbak staan allemaal bloemen, op deze bloemen staat een symbool: een lieveheersbeestje, een vlinder,...
  • Op de speelplaats stonden allemaal 'vazen' verspreid met daarop dezelfde symbolen. Voor de vazen stond vaak ook een opdracht getekend met krijt. Bijvoorbeeld: over de lijnen springen, in de cirkels springen, op de lange lijn lopen,...
  • De kleuters komen telkens een bloem plukken, doen de bewegingsopdracht en moeten de bloem dan in de juiste vaas sorteren.

Dit hebben ze een heel buitenspelmoment gespeeld. Leuke aanrader! Bekijk ook meester Sander zijn website voor meer leuke beweegspelletjes!

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

MUSTHAVE materialen!

Klik op de foto voor meer info over het materiaal!

Leuke themabundels!

Bekijk ze in de webshop!

Gratis bestanden

Download deze gratis bestanden in onze webshop! Je kan ze vinden via het "GRATIS" tabblad bovenaan het scherm.

Hoekenwerking

Weer een hele reeks hoekjes beschikbaar voor dit thema! We lijsten ze hieronder even op.

  • Zoals we al eerder vermelden was het altijd onze bedoeling om in de klas een bloemenwinkeltje te maken. En dat deden we dan ook! Na het bezoek aan de bloemenwinkel toverden we ons groenten- en fruitwinkeltje om tot bloemenwinkel. De kleuters hebben hier echt heel mooi in gespeeld en heel wat mooie boeketten hebben we zien passeren!
  • De B-bot werd ook uitgehaald. De bedoeling is dat de B-bot van zijn bijenkorf naar verschillende bloemetjes gaat om nectar. Nadien moest de B-bot terugkeren naar zijn korf. In dit spel waren er opdrachtkaarten met drie verschillende moeilijkheidsgraden. Heb je interesse? Dan kan je dit B-botspel aankopen in de webshop.
  • Op de lichttafel gingen de kleuters aan de slag met het maken van bloemen. We voorzien transparanten met daarop bloemen gevormd met de transparante pebbles van EDX. De kleuters moesten de juiste pebbles zoeken en deze op de juiste plek leggen.
  • In de letter- en schrijfhoek konden de kleuters de verschillende delen van de bloem leren schrijven bij een blanco tekening. 
  • De kieskast werd dan weer verrijkt met opdrachtkaarten voor de kralenplank. Daar konden de kleuters allemaal vlinders maken in verschillende kleuren. Psst! Deze opdrachtkaarten zitten in onze vlinderbundel!
  • Bij de denkhoek gingen we dan weer aan de slag met de Ladybug counters van Yellow Door. De kleuters leerden een cijferbeeld linken aan een hoeveelheid stippen van het lieveheersbeestje. Daarna legden ze dit op de juiste plek. Een soort van Lieveheersbeestjes topologie! Ook deze activiteit vind je terug in een van onze bundels.
  • Het klein fantasie eiland werd op vraag van de kleuters veranderd naar een insectentuin! Met enkele achtergronden, schrijfjes, insectenhuisjes en speelinsecten maak je er meteen een leuk spel van. Je kan de achtergronden vinden in onze webshop!
  • Ook de sprekende muur was in thema! Daar konden de kleuters themawoordenschat inoefenen en twee andere spelletjes spelen: een raadspelletje en een "wie woont daar?"-spel.
  • Een allerlaatste activiteit dat ook een groot succes was, was het stapelspel van de lieveheersbeestjes. De kleuters moeten heel goed kijken naar de lieveheersbeestjes want de kleuren veranderen van zijde. Een leuk kijk- en stapelspel! Deze vind je terug in de webshop.

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan ons Pinterest-account. We proberen telkens wanneer we een thema uitwerken ons account bij te werken met nieuwe inspirerende foto's!

Reactie plaatsen

Reacties

Barbera van Prooijen
4 maanden geleden

Wat iis een sprekende muur en hoe werkt het?

Kleuter Kriebels
4 maanden geleden

Dag Barbera,
een sprekende muur is een plastieken wand waarop verschillende vakjes zitten. In elk vakje kan je een prentje stoppen en onder elk vakje zit ook een knop waarmee je een geluidsfragment van ongeveer 10 seconden kan opnemen. Je kan dus een geluid of een kleine opdracht per prent/vakje voorzien. Daarna laat je de kinderen hiermee zelfstandig of begeleidt aan de slag gaan. Onder het tabbladje picto-muur vind je op onze webshop verschillende bundeltjes die wij al themagericht hebben klaar om te gebruiken met de sprekende muur https://www.kleuterkriebels.be/webshop/categorie-sprekende-muur