Thema: De bakker

Eindelijk! Dit thema staat al jaren op ons lijstje om uit te werken en dit jaar deden we het ook effectief! Daarbij hadden we ook heel veel geluk, want we hadden twee bakkerskindjes in de klas. En de kleuters gaven al meermaals aan dat ze over dit beroep wilden leren in onze thema-brainstorm. Hieronder nemen we jullie dus graag mee in onze inspiratie pagina voor "de bakker".

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

Themapop: Bakker Carlos

Een fantastische invalshoek binnen dit thema is natuurlijk een bezoek brengen aan een bakkerij. Wij gingen zelfs twee keer op bezoek bij de bakker doordat we bij beide bakkerskindjes mochten langsgaan. Een heel leuke en leerrijke invalshoek om je thema uit op te bouwen en ook te kunnen vergelijken tussen bakkers. Zo bezochten wij een Turkse bakker en een Vlaamse bakker en kon je heel wat verschillen in aanpak zien. Super leerrijk en hiermee gingen we dan ook aan de slag voor onze bakkershoek.

Brainstormen!

Brainstormen deden we natuurlijk ook, maar liefst 3 keer. Voordat we naar de bakkerij gingen brainstormden we eerst over alles wat we nog niet wisten en wat we graag wilden weten. Op die manier werd het bezoek voorbereid en hadden de kleuters elk wel een vraagje om te stellen.

Na elk bezoek gingen we ook brainstormen: wat hebben we gezien aan de buitenkant? Wat zagen we bij de toonzaal? Wat zien we in de bakkerij? Welke producten hebben we gezien? Deze brainstorm deden we voor beide bezoeken waardoor we goed gelijkenissen en verschillen konden zien. En het gaf ook een fijne plek voor foto's van de uitstappen waardoor de kleuters nog meer gingen vertellen aan elkaar los van de brainstorm. 

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

Voor het thema van de bakker hebben we enkele kringspelletjes die onze kleuters echt heel leuk vonden!

  • Allereerst een raadspel "Welk koekje ben ik?". Een kleuter kreeg een hoofdband op met daarin een kaartje van een koekje. Voor zich lag een koekendoos met allerlei koekjes. De kleuter mocht enkel ja-neenvragen stellen zoals bijvoorbeeld "Heb ik chocolade?" of "Ben ik rond?". Op die manier moest de kleuter te weten komen welk koekje hij/zij was.
  • Een ander spelletje dat we vaak speelden was: welk koekje is er weg? Dit speelden we met de koekjesset van Melissa & Dough. In deze set zitten veel gelijkaardige koekjes waarbij een kleur van een detail anders is. Daardoor moesten de kleuters heel goed kijken naar de toppings en details van de koekjes om dan het juiste te kunnen raden.
  • In de kring werd ook de logische volgorde "koekjes bakken" aangeleerd, hiermee deden we dan enkele spelletjes zoals: wat is anders? welke kaart is weg?
  • En natuurlijk een leuke klassikale activiteit binnen dit thema: koekjes bakken! Dit ging hand in hand met de logische volgorde die we dit thema hadden aangeleerd en is een fijne afsluiter van het thema.

Begeleide activiteiten

  • In elk thema gaan we aan de slag met een stappenplan, dus ook in het thema van de bakker. De kleuters tekenden allemaal een cupcake aan de hand van een plan en versierden een achtergrond met cupcake stempels.
  • De bezoeken aan de bakkers brachten ook heel wat los bij de kleuters. Om die reden werd er dan ook geschilderd tijdens het thema: de kleuters schilderden bakkers, bakkerijen, brood,...
  • In kleine groepjes gingen we ook aan de slag met het maken van speelgoedbrood en andere lekkernijen die we daarna konden gebruiken in onze bakkerswinkel. De kleuters leerden via een stappenplan en onder begeleiding speeldeeg maken. Daarna maakten we per groep een ander soort gebakje: brood, croissants, pretsels,... alle gebakjes werden dan verzameld in onze poppenhoek. 
  • In Krullenbol zit ook een leuke schrijfdansoefening voor de bakker. Op muziek versierden we de taart met de voorgeschreven schrijfpatronen, daarna kleurden de kleuters de prent nog in.
  • Ook wiskundig gaan we aan de slag bij de begeleide activiteiten. Dit thema stond ruimtelijke oriëntatie centraal daarom maakten we een matrix. We voorzien twee variaties: de donutshop en de cupcakeshop. De een is wat eenvoudiger dan de andere, beide kan je vinden in onze themabundel van de bakker! ;-)
  • En het pijlenspel mag ook zeker vernoemd worden want dit was een favorietje bij de kleuters. Aan de hand van opdrachtkaarten met pijlen moesten de kleuters uitzoeken wat de klant in de bakkerij wilde kopen. Dit leerde ik eerst aan tijdens de begeleide activiteit, nadien werd hier ook nog zelfstandig mee gespeeld.

Apps, ICT en filmpjes

Een leuk tussendoortje voor tijdens het thema!

Sport en fun!

Tijdens het thema van de bakker speelden we een leuk tikspel!

  • Een kleuter is de bakker, dit is de tikker van het spel. Hij staat in het midden van de zaal op een mat.
  • De andere kleuters worden verdeeld over vier groepen en krijgen elk een mat in een uithoek van de zaal. De groepen krijgen namen zoals: bloem, melk, eieren, suiker. Je kan ook kiezen voor gebakjes: de cupcakes, het brood, de croissants, de taarten.
  • De leerkracht (of de bakker) roept een van de groepen: "het suiker!". De kleuters van deze groep moeten dan af de mat en lopen rond het huis van de bakker. Worden ze getikt door de bakker (hij mag af de mat) dan zijn ze af. Kunnen ze ontsnappen van de bakker en terugkeren naar hun mat, dan doen ze nog mee.
  • Zo roep je telkens een andere groep. Wie het laatst overblijft is de winnaar!

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

MUSTHAVE materialen!

Klik op de foto voor meer info over het materiaal!

Leuke themabundels!

Bekijk ze in de webshop!

Gratis bestanden

Download deze gratis bestanden in onze webshop! Je kan ze vinden via het "GRATIS" tabblad bovenaan het scherm.

Hoekenwerking

Dit waren onze hoekjes voor het thema de bakker:

  • De belangrijkste hoek was natuurlijk onze eigen bakkerswinkel. Na al die bezoeken en impressies kon dit niet ontbreken. De kleuters hielpen bij het maken van de gebakjes en we verzamelden natuurlijk cupcakes, koekjes,... die we al hadden uit onze poppenhoek om de hoek verder aan te vullen.
  • Naast een grote bakkerij, was er ook een kleine bakkerij als klein fantasie eiland! De achtergronden komen uit de IKEA-poppenhuis bundel en het huisje werd aangekleed met onderdelen uit de playmobil bakkerij. Goki heeft ook een leuk bakkerspopje voor deze hoek!
  • Ook de B-bot werd uitgehaald! Daar moeten de kleuters hun bakkerij vullen met allerlei lekkers door de B-bot te gebruiken.
  • Aan tafel hadden we ook een taartenbakkerij. Ze moesten daar de taarten (gemaakt uit kaasdozen) versieren aan de hand van opdrachtkaarten. Dit was echt een succeshoek!
  • Het raadspelletje uit de kring, "Welk koekje ben ik?", werd ook aangeboden bij de spelletjestafel. Dit konden de kleuters per twee spelen.
  • Aan de spelletjestafel hadden we in de tweede week ook nog een bordspel! Daarbij moesten ze om ter meest lekkers in hun bakkerij verzamelen of als eerst aankomen bij de gevulde bakker. Pssst... dit is een gratis bestandje!
  • De letter- en schrijfhoek was ook thematisch. Daar gingen ze woorden vormen met (houten) letterkoekjes. Deze letterkoekjes moesten ze nemen met een spatel van de bakplaat. 
  • Een laatste hoekje vond plaats in onze klastuin: kraak de bakkerscode! We verstopten allerlei kaartjes in de tuin. De kleuter kregen een opdrachtkaart en moesten op zoek gaan naar bepaalde gebakjes. Bij deze gebakjes stond een code, deze moesten ze nakleuren. Psst.. ook dit is een gratis download!

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan ons Pinterest-account. We proberen telkens wanneer we een thema uitwerken ons account bij te werken met nieuwe inspirerende foto's!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.