Thema: De dierenarts

We wilden wel eens wat anders doen dan elk jaar het thema "Ziek zijn", daarom gaven we er een leuke twist aan. Waarom werken we niet eens rond de dierenarts? Zo kunnen we gewoon hetzelfde materiaal gebruiken, maar dan met knuffeldieren in plaats van de kleuters zelf. En ook we hadden een dierenarts om de hoek: hoe tof! En ondertussen deden we al 2x dit thema met zoveel plezier! We nemen je hieronder mee in allerlei activiteiten binnen dit thema.

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

De invalshoek waaruit we al tweemaal vertrokken was onze klaspop, Florian. Hij wou graag eens zijn huisdier laten zien: een leuke, jonge hond genaamd Sjors. Sjors doet allerlei gekke dingen en moet nog veel leren! Bijvoorbeeld hoe hij zijn impulsen onder controle moet krijgen ;-).

Maar Sjors deed wel wat raar, zijn wandelde raar en jammerde veel. Florian besloot dan maar om met hem naar de dokter te gaan. Niet zomaar een dokter, maar een echte dierenarts. En natuurlijk gingen alle kleuters mee. 

Aan dit scenario koppelden we dan ook het bezoek aan de dierenarts! Die ging op onze, knuffelhond, Sjors enkele onderzoekjes doen. Zo werd het een leerrijke uitstap dat diende als impressie!

Brainstormen!

Na onze startactiviteit met een leuke intro, is zoals in elk thema, de logische volgende stap: brainstormen! Deze keer hebben we gebrainstormd na het bezoek aan de dierenarts aan de hand van foto's van de uitstap.

Brainstormen doen we via gestructureerde vragen zoals: Wat heb jij gezien in de wachtzaal? Welke materialen had de dierenarts? Wat heeft de dierenarts allemaal gedaan?

Mochten jullie meer willen weten over hoe we brainstormen in de klas, laat dan gerust een reactie!

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

Enkele leuke klassikale activiteiten:

  • De allereerste is natuurlijk het bezoek aan de dierenarts. Niks is leuker dan werken rond dit thema en ook effectief eens een dierenarts te bezoeken. We mailden met een lokale praktijk, om onze hoek, en al snel kregen we een positieve reactie! De kleuters kregen een superleuke, interactieve rondleiding in de praktijk. Zeker iets dat ik iedereen wil aanraden! Maar misschien heb je ook een ouder die dierenarts is? Dan kan je die persoon natuurlijk ook op bezoek laten komen.
  • Een tweede topper was een waarneming van een hond! Onze school heeft namelijk een schoolhond en omdat Sjors, het huisdier van onze klaspop, een hond was leek het ons natuurlijk leuk om eens een echte hond waar te nemen. De schoolhond kwam dan ook op bezoek en dit vonden heel wat kleuters fijn. Naast de waarneming mochten ze haar ook eens aaien en om een pootje vragen. 
  • We lieten ook alle kleuters een foto van hun huisdier meebrengen. In de kring mochten ze ons dan wat meer vertellen over hun huisdier: welk dier is het, hoe heet het dier, wat kan hij goed, hoe verzorg je het dier,... een leuke, talige activiteit!
  • Ook wiskunde kwam aan bod tijdens dit thema! Zo waren rangorde en hoeveelheden een dominant doel. We vertellen jullie nog graag twee leuke, klassikale activiteiten binnen dit domein! Een eerste is rond rangorde: er staan 5 knuffeldieren naast elkaar in een wachtrij om bij de dierenarts te gaan. Een kleuter bekijkt de rij goed en benoemt de plekjes van de dieren, daarna mag hij even naar buiten. Een andere kleuter verandert iets aan de volgorde. Het is de bedoeling dat, wanneer de kleuter terug binnenkomt, hij/zij kan vertellen wat er anders is aan de rij en deze terug juist legt!
  • Hoeveelheden oefenden we ook in de kring via een mepspelletje uit de nieuwe bundel "Dobbeltussendoortjes: huisdieren". Twee kleuters kwamen telkens naar voren en rolden met de dobbelsteen. Om ter snelst moesten ze dan evenveel katten zoeken en er als eerste op meppen! De kleuter die het snelste was én juist won een punt voor zijn/haar team. 

Begeleide activiteiten

  • Zoals in elk thema maken we ook een knutselwerkje. Dit thema liet ik mij inspireren door de prent op de achterkant van het boek "De boer en de dierenarts" van Pim Lammers! Daar staan de hoofdpersonages samen op een kleurrijke stippenachtergrond. Samen met de kleuters maakten we een achtergrondje vol met fleurige stippen door middel van dot-tools (een ronde mousse stempel). Daarna maakten de kleuters een tekening van een huisdier. Dit deden ze door middel van een stappenplan. De kleuters hadden de keuze uit een kat, een hond of een konijn! Dit werkje fleurt meteen de hele klas op!
  • We gingen ook aan de slag met een schrijf-motorische activiteit: de schrijfdans van de spiraal. De kleuters gingen op muziek de buik van de kat maken, deze was een spiraal. Kleuters die het nog moeilijk hadden met de spiraal nam ik nog eens apart en oefenden dit schrijfpatroon nog eens door spiraalkatten te maken op het raam met de woodies en ook buiten met krijt tekenden we nog heel wat spiraaldieren. Je kan het schrijfdansblaadje vinden op de Facebookgroep!
  • Een belangrijke begeleide activiteit was deze van de rollenspelhoek! Na het bezoek aan de dierenarts kregen we natuurlijk zin om zelf een dierenziekenhuis te openen... Daarom begonnen we samen te plannen en organiseren: hoe noemt ons dierenziekenhuis? Hoe zien de borden eruit bij de dierenarts (bv. het blauwe kruis). Welke ruimtes hebben we nodig? Een wachtzaal, een tafel voor de dieren, kooien voor de dieren,... in kleine groep gingen we deze hoek dan ook effectief gaan uitbouwen. We maakten een wachtzaal, een onderzoeksruimte, maakten borden en legde alle materialen klaar. Dit zorgt voor een extra hoge betrokkenheid wanneer het tijd is om er effectief in te gaan spelen.
  • Nog een laatste dat ik zeker wil vermelden is het spel Halli Galli huisdieren editie! Omdat hoeveelheden een van onze dominante doelen is, ging ik ook dit spel aanleren telkens in een klein groepje. In onze bundel "De dierenarts" kan je het spel Halli Galli vinden met allerlei huisdieren. Helemaal perfect voor in het thema! Nadien kunnen de kleuters dit spel zelfstandig spelen in de spelletjeshoek.

Sport en fun!

Enkele leuke bewegingstussendoortjes:

  • Een loopspelletje: kat en muis! De kleuters maken een kringetje en er wordt 1 kat gekozen en 1 muis. Het is de bedoeling dat de kat de muis te pakken krijgt. De kleuters in de kring zijn de poortjes, duidt 1 iemand aan die de poortwachter is: deze kleuter beslist wanneer de poorten open- en dichtgaan. Wanneer de kleuter open roept, gaan de armen in de lucht, wanneer de kleuter dicht roept gaan de armen naar beneden. Zo kunnen de kat en muis gescheiden worden, of soms in hetzelfde oppervlakte moeten lopen. Spannend!
  • Omloop: het dierenziekenhuis. Maak prentjes met daarop verschillende tools zoals een spuit, een verband,... (of voorzie het als concreet materiaal). Leg alle kaartjes in een zakje in het midden van de turnzaal en laat vanuit dit punt allerlei kleine omlopen vertrekken. Stel bij elke kleine omloop op het einde een doos met de tool op, bv een spuitje. De kleuters trekken een kaartje en moeten dan kijken waar deze tool gesorteerd moet worden. Hebben ze een spuitje? Dan kijken ze welke omloop voor het spuitje is en brengen ze dit naar de juiste doos.
  • Tikspel: Bange kat, een variant op tikkertje hoog! Voorzie allerlei toestellen in de zaal. De kleuters zijn de katten, een tikker is de hond. De katten willen niet spelen met de hond en proberen weg te lopen, wanneer ze op een verhoogd iets staan (bv. een bank, het klimrek,...) dan kan de hond hen niet pakken. Maar op de begane grond wel. Zijn ze getikt dan moeten ze gaan zitten.

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

MUSTHAVE materialen!

Klik op de foto voor meer info over het materiaal!

Doktersjas voor jouw klaspop!

Leuke themabundels!

Bekijk ze in de webshop!

Gratis bestanden

Download deze gratis bestanden in onze webshop! Je kan ze vinden via het "GRATIS" tabblad bovenaan het scherm.

Hoekenwerking

Enkele leuke hoekjes uit het thema:

  • De rollenspelhoek van het dierenziekenhuis. Na het samen organiseren van het dierenziekenhuis gingen we er dan ook echt in gaan spelen. De kleuters zaten in de wachtzaal en moesten dan een vragenlijst invullen om zo tot spelplanning te komen (de vragenlijst zit in onze bundel!). Daarna gingen ze binnen bij de dierenarts die hun diertje onderzocht en hen dan doorverwees naar de apotheek! Alle kleuters brachten hun eigen huisdierenknuffel mee, zo was de hoek dus ten alle tijden gevuld met zieken dieren ;-).
  • Niet te ontbreken is dus de apothekershoek! Deze hoek had alles van pleisters, tot siroopjes en verbanden. De hoek werd ingericht volgens onze bundel 'Mini rollenspelbundel: de dierenapotheek'.
  • We hadden ook de medicijnenfabriek. Daar werden pillendoosjes gevuld volgens opdrachtkaarten en nadien werden deze dan doorgegeven aan de apotheek waar ze verkocht werden. Ook deze opdrachtkaarten vind je in onze bundel. 
  • Het klein-fantasie eiland werd dan ook omgetoverd tot dierenziekenhuis. We plaatsten de dierenarts-achtergronden er in en hebben heel wat leuke dierenarts playmobil materialen die hier een plekje kregen. Ik vond heel wat dierenartssetjes tweedehands, maar ook met mijn eigen oude playmobil kon ik aan de slag om er een rijk hoekje van te maken.
  • In de letter- en schrijfhoek konden de kleuters woordjes na stempelen op een stempelblad. Zo leerden ze er de woorden hond, cavia, kat,... stempelen.
  • Een laatste hoekje dat ik wil vermelden is de spelletjeshoek! Daar konden de kleuters het spelletje Halli Galli Huisdieren editie spelen, maar ook het spelletje "hondje waf". Dit is een oud spelletje uit mijn eigen kindertijd, maar blijft echt een topper in dit thema! Ze duwen op de hond in het midden en die blaft enkele keren. De kleuters moeten goed luisteren hoeveel keren de hond blaft en mogen evenveel stapjes zetten op het bord. Ze zijn opzoek naar hun gekleurde botjes. Dit was echt een succes hoekje dit thema!

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan ons Pinterest. Je vindt er ook een bord voor het thema "De Dierenarts"!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.