Thema: Feest in het circus!

Februari, tijd voor het grote carnavalsfeest! Normaal werken we dan altijd het thema ridders en kastelen uit, maar deze keer werd voorgesteld om het circus uit te werken. We nemen je graag mee in hoe we dit hebben aangepakt!

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

Tijdens "het circus" was een van de hoofddoelen: talenten. Iedereen heeft zijn eigen talent, we zijn niet overal goed in maar kijk wat we wel heel goed kunnen. Daarom start het thema vanuit de klaspop, hij nodigt de kinderen uit in zijn circustent want hij wel hen een grote show geven! Hij probeert van alles: zware spullen opheffen, jongleren, slingeren aan touwen, hoepelen,... maar niks lukt! De klaspop heeft groot verdriet want niks lukt hem. Op die manier gaan we een gesprekje aan om uit te zoeken wat hij wel goed kan. 

Dit stukje wordt later op de dag dan gekoppeld aan het verhaal "SuperTess in het circus" van Bianca Antonissen! Je zal dit boek ook zien staan bij de boekentips! Je zou ook vanuit dit boek kunnen vertrekken in plaats van vanuit de klaspop.

Brainstormen!

Na onze startactiviteit met een leuke intro, is zoals in elk thema, de logische volgende stap: brainstormen! De meeste kleuters weten wel wat een circus is, maar via de brainstorm proberen we ook de talenten van de circusacteurs te verwoorden naast al de rest van het circus.

Mochten jullie meer willen weten over hoe we brainstormen in de klas, laat dan gerust een reactie!

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

Klassikaal zijn er weer heel wat leuke activiteiten tijdens dit thema:

  • We beginnen met onze wiskundige activiteit. Naast talenten staat ook "spiegelen" centraal dit thema. We brengen dit concept eerst aan in de kring! De kleuters krijgen een spiegel en mogen gekke dingen doen, daarna vragen we wat er gebeurt: wat jij doet, doet je spiegelbeeld ook. Er gebeurt hetzelfde! Hierna spelen we het spel "spiegeltje, spiegeltje" en staan de kleuters per twee. De een doet een beweging, de ander doet het na maar in spiegelbeeld. Op deze manier willen we de kleuters bewustmaken dat een spiegelbeeld hetzelfde doet maar omgekeerd. Na deze activiteit gaan we concreet materiaal spiegelen in de kring en daarna verwerken we het via het spel "de clown zijn confetti" uit onze bundel!
  • Ook executieve functies komt aan bod, zoals jullie weten zijn we grote fan van oefenen op de EF! Tijdens dit spel spelen we een spel rond impulscontrole uit onze bundel "Kom dat zien". Je kan dit spel ook als BA aanbieden, maar we speelden het ook al in de kring. De kring wordt opgedeeld in twee teams, elk om de beurt komt een kleuter uit elk team het spel spelen. Het team met de meeste punten is dan gewonnen. Het doel van het spel is twee kenmerken aan elkaar koppelen bijvoorbeeld: "zoek de clown met de groene neus en rode strik".
  • We brengen het onderwerp "talenten" aan via een prent van Jezus waarbij mensen hem vol bewondering aankijken. Tijdens deze activiteit overlopen we zijn talenten, maar ook wat talenten precies zijn en welke talenten wijzelf hebben. Dit gieten we gedurende het thema allemaal in een "ik zit vol talent" overzichtje. We werken echt aan het zelfvertrouwen!
  • Omdat talenten ook centraal staan werken we hier dagelijks rond in de kring door een complimenten rondje te doen. De kleuters mogen elk om beurt een compliment geven over een talent van een kleuter.

Begeleide activiteiten

Dit thema, of het thema carnaval, is een perfect thema om ook creatief aan de slag te gaan. Daarom wordt er dit thema heel wat gewerkt aan de knutseltafel.

  • Een leuke, simpele activiteit is het tekenen van een clown! Zonder stappenplan! Op die manier zie je hoe kleuters clown voorstellen en kan je ook vormgeving nog eens goed observeren. Daarna knippen we onze tekening uit en kleven we dit op een versierd blad: gekleurd met ecoline en bestempeld met sterren.
  • We gaan ook onze eigen foto veranderen naar een clown! Je biedt je kleuters dus een foto van zichzelf aan en geeft hen allerlei materialen: papier, verf, pluimen, confetti, slingers, klein materiaal,... daarna proberen ze zichzelf te veranderen in een clown door bijvoorbeeld zichzelf te "schminken" met verf, een hoed te knutselen,...
  • Ook motorisch is er heel wat te doen tijdens dit thema! Wie de methode Krullebol kent, weet dat er een thema rond carnaval en clowntjes inzit. Tijdens dit thema oefenen we op de guirlande en golvende beweging
  • We bouwen samen een hoek in de klas: de circustent met popcornkraam. Na de brainstorm maken we heel wat dingen bijvoorbeeld een popcornstand, een affiche,... heel leuk is om dan ook eens te brainstormen over wat de kleuters kunnen doen in de hoek: welke acts? Wat zouden ze goed kunnen? Wat hebben ze hiervoor nodig (muziek, kledij, materiaal,...)

Sport en fun!

  • Wat niet kan ontbreken in de turnzaal is natuurlijk een groot parcours waarbij de acrobaten alles goed moeten uitvoeren. Zet een omloop op waarbij de kleuters verschillende dingen moeten doen zoals evenwicht bewaren, klimmen, naar beneden glijden,... Je kan doorheen het parcours ook belletjes ophangen, telkens wanneer een acrobaat er langsgaat mag hij/zij bellen. Het geluid van de bel kan het applaus van de mensen voorstellen.
  • Ook heel leuk is tijd maken voor een bewegingsoefening met kleine ballen: lekker experimenteren en laten jongleren!
  • Een laatste bewegingstussendoortje dat wij aanbieden tijdens dit thema is het spel van de "koorddansers" We plaatsen heel wat hoepels naast elkaar in de ruimte en maken twee groepen. Groep A begint aan de ene kant van het parcours, groep B begint aan de andere kant van de hoepels. De eersten vertrekken door te springen in de hoepels, wanneer ze elkaar tegenkomen spelen ze het spelletje "blad, steen, schaar". De winnaar mag verder springen, de verliezer moet snel terug naar zijn team want daar begint de volgende te springen. Wie het eerst al zijn koorddansers naar de overkant heeft is gewonnen!

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

MUSTHAVE materialen!

Klik op de foto voor meer info over het materiaal!

Leuke themabundels!

Bekijk ze in de webshop!

Gratis bestanden

Download deze gratis bestanden in onze webshop! Je kan ze vinden via het "GRATIS" tabblad bovenaan het scherm.

Hoekenwerking

Enkele van onze favoriete hoekjes!

  • Het circus en de popcornstand is een grote hit tijdens dit thema! Lekker verkleden vinden de kleuters altijd fantastisch. De popcornstand maakten we zelf met een oude doos en piepschuimpjes die vaak in pakketjes gebruikt worden. 
  • De kleuters gingen ook graag aan de slag met de magnetische fiches! Het spel met de jonglerende clowns via patronen was dus een echt succes in de klas.
  • Onze kleuters spelen ook graag een spelletje, deze keer een spel rond de koorddansers en het inoefenen van hoger en lager. Wij boden eens grote dobbelstenen aan, dit trekt de kleuters echt aan. En op een speelse manier zijn ze bezig met getallen en hoeveelheden. Het bordspel kan je in onze webshop vinden!
  • Onlangs lieten we de kleuters tekenen op de tafels met Woody potloden. Er was veel verwondering over het feit dat ze met deze potloden op de tafels mochten schrijven. Met deze materialen wouden we hen graag nog eens laten experimenteren, we linkten dit aan het spiegelen en schrijfpatronen. Je kan het bestandje GRATIS downloaden op de Facebookgroep!

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan ons Pinterest-bord. We proberen telkens wanneer we dit thema uitwerken het bord bij te werken met nieuwe inspirerende foto's!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.