Thema: Wilde dieren

Om het jaar doen we het thema wilde dieren, vaak is dit ook gecombineerd met de schooluitstap naar de dierentuin. Het is een van die thema's waar we zelf ook enorm van genieten door de rode draad die we daar telkens bij uitwerken. Hieronder kan je alvast zien hoe we dit thema uitwerken!

Opbouw van het thema

Invalshoeken om vanuit te starten

Wij starten dit thema altijd met dezelfde rode draad: er komen wilde dieren op bezoek waar we goed voor moeten zorgen! Dat wil zeggen dat we de kooi altijd moeten sluiten, de deur altijd moeten dichtdoen zodat ze niet ontsnappen. Maar... elke keer opnieuw ontsnappen ze

Doorheen het thema gebeuren er dan dingen met deze poppen: ze maken rommel, ze plaatsen voetsporen,... Vaak komen de kleuters op het idee om een geheime camera te plaatsen voor 's nachts waardoor je ook eens kan filmen hoe deze wilde dieren rommel maken. De reacties van de kleuters zijn elke keer opnieuw fantastisch als ze dit filmpje bekijken!

Bij de rode draad hoort natuurlijk probleemoplossend denken: hoe gaan we mensen waarschuwen? Hoe gaan we ze nu terug vangen? Dat is elk jaar al anders geweest: zoeken en vangen, een valstrik maken,... Echt gestuurd vanuit de kleuters.

Bij deze rode draad maken we ook altijd nieuwsberichten voor de ouders. Telkens bij een grote gebeurtenis maakt een groepje kleuters een nieuwsflits waarbij ze vertellen wat er gebeurd is. Taal is dus ook een belangrijk onderdeel dit thema. Ik zou deze rode draad echt aan iedereen aanraden! De kleuters leven echt helemaal mee!

Wil je meer info over de rode draad? Bekijk dan onze Instagram-Highlight HIER waar je dit in actie kan zien.

Brainstormen!

Na onze startactiviteit met een leuke intro, is zoals in elk thema, de logische volgende stap: brainstormen!

De standaard eerste activiteit binnen onze thema's is brainstormen. Dit doen we via gestructureerde vragen zoals: wat weet jij al over wilde dieren? Waar wonen wilde dieren? Hoe zien ze eruit?

Mochten jullie meer willen weten over hoe we brainstormen in de klas, laat dan gerust een reactie!

Boekentips!

Klassikale kringmomenten

  • Een superleuke klassikale activiteit binnen dit thema is natuurlijk een bezoek brengen aan een dierentuin! Die schooluitstap combineren we vaak met dit thema. Zo zijn we al eens naar de Zoo van Antwerpen geweest, Harry Malter,... Als je het kan doen, dan zou ik het zeker aanraden!
  • Tijdens dit thema staat ook meten centraal. In de kring spelen we hier dan ook altijd een spelletje rond: Wie bouwt de langste nek? Op twee duploblokjes kleef ik de kop van een giraf en ik voorzie heel wat duploblokjes. Per twee komen de kleuters een wedstrijd spelen in de kring. We draaien de zandloper van 1 minuut om en dan mogen de kleuters beginnen met een toren te bouwen. Ze moeten zorgen dat ze binnen de tijd de langste nek maken en de giraf erop plaatsen. Daarna meten we de nek (hoeveel blokjes lang?) en kijken we wie de winnaar is. 
  • Ook taal komt aan bod in de kring: ik maakte een "wie is het?" met allemaal wilde dieren. Een kleuter komt naar voren bij een spelbord en sluit de ogen. Ik trek een kaartje en toon het aan de andere kleuters. Daarna mag de kleuter zijn ogen openen en beginnen raden met Ja-neen-vragen. Na elke vraag kan de kleuter op het spelbord de dieren elimineren die niet voldoen aan zijn vraag. Zo blijft het overzichtelijk en visueel voor de kleuter, maar oefenen we wel op vraagjes stellen en kenmerken herkennen. Psst... je kan de "Wie is het?"-dieren editie gratis downloaden in de shop!
  • Nog eentje die hierbij aansluit: we spelen soms ook pictionary in de kring. De kleuters trekken dan een kaartje en moeten een wild dier tekenen. De anderen moeten het dan raden.
  • Een laatste activiteit voor de klas is de poppenkast. Ze proberen om elk thema een poppenkast te spelen met onze vaste poppen Nisa en Kasper! Ook dit thema hebben we dat gedaan. De verhaallijn sluit aan bij die van de rode draad: er gaat iets mis in de dierentuin en een aap ontsnapt! Je kan het poppenspel vinden in de webshop!

Begeleide activiteiten

  • Als je ons ondertussen al een tijdje volgt op Instagram dan weet je dat we elk thema beginnen met een stappenplan! Dat doen we dus ook in dit thema. De kleuters hadden de keuze uit een zebra, een giraf of een tijger, daarna maakten we de achtergrond. Daarvoor hebben we de vacht van deze dieren waargenomen op de computer om daarna deze na te maken met papier. Psst... je kan de stappenplannen gratis downloaden!
  • Na het ontsnappen van de wilde dieren worden er ook altijd posters gemaakt om iedereen in de school te waarschuwen. Dit doe ik altijd met een klein groepje kleuters als BA. We schilderen of tekenen eerst de wilde dieren die zijn ontsnapt, daarna stempelen we hun naam erbij. Als laatste kleven we enkele tekstjes op zoals "gezocht" "opgepast gevaarlijke dieren",... Deze posters gaan we daarna ophangen in onze school.
  • Er werd ook heel wat geschilderd tijdens het thema: de kleuters schilderen zelfstandig wilde dieren aan de hand van een foto maar ook bij mij kunnen ze komen schilderen. De kleuters hebben de keuze uit een luipaard of een giraf. We schilderen eerst het dier in de basiskleur en laten het dan drogen. Daarna afwerken met details, blaadjes rond de rand schilderen en al het overgebleven wit maken we blauw. Bekijk de resultaten hieronder in het fotoalbum!
  • Ook rond meten is er een BA! Ik maakte een grote aap die ik bevestigde aan een stoel. De kleuters mogen elk om beurt een banaan (dit was een geel pittenzakje) gooien naar de aap. Daarna meten we, voetje voor voetje, hoe ver elk van hen heeft gegooid. We bekijken wie het verst heeft gegooid en dus het dichtste bij de aap. Die krijgt een punt. Zo leer ik de kleuters ook turven aan tijdens deze activiteit.
  • Een laatste leuke activiteit is eentje rond taal! Wanneer de wilde dieren ontsnapt zijn, maken we soms een verhaal: Het schoolavontuur van Bil en Leo. Samen met een taalgroepje proberen we dan te verzinnen wat de wilde dieren op onze school aan het doen zijn. Zo schrijven we ons eigen fantasieverhaal en we maken er ook altijd tekeningen bij. Superleuk om dan daarna klassikaal voor te lezen!

Apps, ICT en filmpjes

We werken rond media tijdens dit thema door onze nieuwsflitsen te filmen en de camera in te zetten om de wilde dieren te zoeken en vangen. 

Op YouTube bestaat er ook een account waar je heel wat leuke info-filmpjes kan vinden met uitleg over verschillende soorten dieren. Je vindt hen op YouTube met de naam "Zoo dus".

Sport en fun!

  • In de turnles gaan we op safari! We bouwen een omloop waarbij we dan wilde dieren plaatsen tussen de onderdelen. Zo kunnen de kleuters klimmen bij de apen, kruipen (door de tunnel) bij de slangen, springen over de rivier bij de krokodillen,...
  • Een opwarmertje tijdens de les is "het gekke apenspel". Plaats bankjes in een vierkant en vul het met allemaal ballen, dit zijn de bananen. In het vierkant staan een drietal kleuters die de bananen uit het vierkant moeten gooien. De andere kleuters staan rond het vierkant in de zaal en moeten ze teruggooien in het vierkant. Als alle ballen uit het vierkant geraken, dan zijn de apen gewonnen!
  • Nog een ander apenspelletje: vorm twee rijen die een of twee meter uit elkaar staan, in het midden zitten enkele kleuters.  De kinderen in de rijen moeten proberen een banaan (een tennisbal) over te rollen naar de andere kant zonder dat de aap in het midden deze kan onderscheppen. Het spelletje gaat door totdat alle bananen zijn gevangen door de kleuters in het midden.

Liedjes en versjes

Hier vind je onze liedjes- en versjesbladen.

MUSTHAVE materialen!

Klik op de foto voor meer info over het materiaal!

Leuke themabundels!

Bekijk ze in de webshop!

Gratis bestanden

Download deze gratis bestanden in onze webshop! Je kan ze vinden via het "GRATIS" tabblad bovenaan het scherm.

Hoekenwerking

Heel wat leuke hoekjes in dit thema:

  • De poppenhoek hebben we omgetoverd tot een dierentuin! De kleuters brachten allemaal knuffels mee en samen schilderden we dozen die als kooien konden dienen. Wil je onze dierentuin zien? Bekijk dan HIER onze reel!
  • De lichttafel werd verrijkt met de transparante patroonblokken van Tickit en opdrachtkaarten met wilde dieren op. De kleuters konden er olifanten, tijgers, giraffen,... bouwen! Je kan de opdrachtkaarten vinden in de webshop!
  • In de schrijfhoek hadden we een opdrachtkaarten met thematische woorden waarbij de kleuters het woord moesten na leggen met scrabble letters van Action. En de kleuters konden er ook een kappersbeurt geven aan de leeuw! Met Woody potloden van Stabilo mochten ze rond de kop van de leeuw patronen tekenen die de manen voorstellen. Pssst... dit is een gratis bestandje op de website!
  • Ook de B-bot kreeg een plekje in de klas. Deze robot ging ook eens op uitstap! De kleuters nemen een opdrachtkaart en laten hem naar bepaalde dieren rijden in de dierentuin.
  • In de klas heb ik een bak met allemaal houten onderdelen om zelf een dierentuin te bouwen. Het is een 220-delige set van Goki! Er zit water in, struiken, allemaal hekjes, diertjes,... Dit was echt een van de favoriete hoeken van de kleuters! Ze bouwden eerst de dierentuin en gingen er dan in spelen met houten poppetjes.
  • In de knutselhoek mochten de kleuters wilde dieren schilderen aan de hand van foto's en konden ze ook een leeuw knutselen via stappenplan.
  • Ook het klein fantasie eiland kreeg een thematische invulling! We plaatsen zelfgemaakte achtergronden en vulden de bak met zand. Enkele houten elementjes, boompjes en wilde dieren later ziet het eruit als een echte wildernis! De achtergronden kan je vinden op de website!
  • Als laatste voorzien we ook een spelletje in de spelletjeshoek: wie is het? maar dan als wilde dieren editie! Een spelletje voor twee en bovendien gratis te downloaden! ;-).

Nog meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie? Check dan ons Pinterest-account. We proberen telkens wanneer we een thema uitwerken ons account bij te werken met nieuwe inspirerende foto's!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.