Klaspraktrijk: "Juf, wie woont er in dat huisje?"

Gepubliceerd op 19 februari 2022 om 00:00

Rituelen, we hebben ze allemaal in onze klas. De een al wat meer dan de ander, en toch is er een ritueel dat bij mij zeker niet mag ontbreken: het godsdienstritueel. "Als God echt je vriend mag zijn, dan praat je met Hem.". In mijn klas hechten de kleuters en ik veel belang aan dit rustige moment van samenzijn. Het is dan wij samen met het kaarsje en met God, in alle rust en sereniteit. Alles begint en eindigt met onze rituelenkoffer, of in mijn klaspraktijk: het godsdiensthuisje.

"Juf, wie woont er in dat huisje?"

In het begin van het schooljaar is dat natuurlijk de vraag die ik krijg: wat is dat daar nu op jouw tafeltje? Er valt dan ook veel te ontdekken in mijn godsdiensthuisje! Alles begint met Heru de schildpad.
 
Heru zal het aanspreekpunt zijn voor de kleuters, een soort van vertrouwenspersoon tijdens godsdienstrituelen. Wanneer we rond dit onderwerp een activiteit doen zal hij degene zijn die zorgt voor rust, herkenning en vertrouwen.
 
Onze dag begint en eindigt ook altijd samen met hem. Op het takenbord hebben we namelijk het kaarsje. Deze kleuter opent en sluit de rituelen doorheen de week. In hun "takenpakket" staat dan ook dat zij Heru uit het huisje moeten nemen en op zijn dakterras moeten zetten. Hij moet altijd zichtbaar zijn voor de kleuters, want ook naast de godsdienstrituelen wil ik dat Heru een vertrouwenspersoon kan zijn voor de kleuters: wanneer ze ruzie hebben, zich niet lekker voelen,... kunnen ze rust vinden bij hem.
 
Op het einde van de dag gaat Heru terug in zijn huisje. Dit symboliseert het einde van de dag: we keren allemaal terug naar huis om bij mama en papa te zijn. Voor de jongste kleuters is dit dan ook erg visueel! De oudste kleuters hebben hier meer verantwoordelijkheid in, het kindje met deze taak voelt zelf al aan wanneer het tijd is voor Heru om in zijn huisje te gaan. Ze benoemen dit en krijgen het gevoel dat ze voor hem zorgen. Dit is ook zeker een van de waarden die ik met dit godsdiensthuisje wil meegeven: zorgen voor elkaar, zorg voor Heru.

 

De bakstenen van ieder huisje

Elk huis bouw je met stevige bakstenen, ook het godsdiensthuisje heeft belangrijke fundamenten om zo de momenten en rituelen goed te kunnen ondersteunen.
Wanneer Heru uit zijn huisje gehaald wordt brengen we ook ons gebedsboekje, de gebedsdobbelsteen en de kaars naar buiten.
 
  • De kaars symboliseert bij ons rust, we maken het dan ook heel erg stil.
  • De kleuter die het godsdiensthuisje verzorgt die week mag elke ochtend rollen met de gebedsdobbelsteen. Dit bepaald uit welke categorie we een gebed zullen voorlezen.
  • Het gebedsboekje gebruiken we uiteraard voor het gebed. Deze is opgesplitst in 6 categorieën

 

Het gebedsboekje maakte ik met gebedjes die ik vond in methodes, maar vul ik ook geregeld aan met gebedjes die ik zelf verzin of gebedjes die je op Pinterest kan vinden. Zeker voor themagebonden gebeden vind ik Pinterest een verrijking!
De gebedsdobbelsteen maakte ik helemaal zelf met een blanco dobbelsteen.
 

TIP: ben je een niet godsdienstige school? Dan kan je natuurlijk nog steeds aan de slag met het huisje maar dan als rituelenhuisje. Je kan elke dat in plaats van een gebed een gedicht of versje voorlezen die ook opgesplitst zijn in categorieën! 

Maar mijn godsdiensthuisje draait niet enkel rond het gebed. Ook andere waarden staan centraal zoals respect, eerlijkheid, openheid en meeleven staan centraal.

  • Respect voor anderen door te luisteren naar elkaar. Daarom zit de praatstok in het godsdiensthuisje.
  • Eerlijkheid naar jezelf en anderen toe: je weet dat je een foutje hebt gemaakt, je hebt iemand pijn gedaan en je zegt sorry. Daarom zit er een sorry-ketting in het huisje. Deze kunnen de kleuters helemaal zelfstandig gebruiken.
  • Openheid en meeleven gebeurt via onze gevoelsstenen. Deze zijn ook helemaal in thema schildpad om vertrouwen uit te stralen tijdens het gebruik van de stenen.

Elk van deze waarden worden ingeoefend met deze attributen, maar komen natuurlijk ook geregeld terug in verhalen, godsdienstmomenten,... De kleuters herkennen deze waarden dan ook. Daarnaast gaan ze na een tijdje ook zelfstandig aan de slag met deze attributen. Ze kennen de gebruiken en weten dat deze niet zomaar uit het huisje mogen gehaald worden. Daar hebben ze ook respect voor! Bovendien gaan ze hier heel zorgzaam en voorzichtig mee om.

Rust en spel... Kan dat dan?

Een laatste onderdeel in het godsdiensthuisje is spel. Het lijkt wat ongebruikelijk na alle rustige attributen maar toch kan het. In de klas gaan we namelijk aan de slag met de stiltekaarten.
 
De stiltekaarten zijn allerlei rustgevende momenten: van rustgevende weerbericht massages tot ademhalingsoefeningen met pluimpjes. Het zit er allemaal in! De kleuters zijn dan ook erg enthousiast wanneer we hiermee aan de slag gaan. De kaarten gebruiken we vaak na intensieve momenten zoals turnen.
 
Ook een cd behoort tot de attributen in het godsdiensthuisje. Daar staat rustgevende muziek op, maar ook liedjes van methodes. Zo staat alles verzameld en is het makkelijk voor mij om de juiste muziek terug te vinden. Door alles samen te verzamelen schept dit ook rust bij de juf, en zo kunnen we in alle rust beginnen ;-).

En dat is de moeite?

En is dat nu allemaal de moeite? Vraag je je misschien af. Het antwoord is een dikke, vette JA!
 
Het is waar: er kruipt veel tijd in. Zeker omdat ik graag met 1 herkenbaar "poppetje" wou werken. Alles wat in thema schildpad kon, moest in thema schildpad. Zo blijft het herkenbaar voor de kinderen. Bovendien is Heru een vertrouwenspersoon bij deze rituelen, het zou raar zijn moest ik dan totaal andere prenten gebruiken.
 
Daarenboven zijn er heel wat voordelen aan mijn godsdiensthuisje:
  1. Kinderen hebben een veilige en rustige plek waar ze zich kunnen terugtrekken.
  2. Het leert kinderen respectvol en zorgzaam omgaan met je attributen. Ze weten wanneer het gepast is om zelf de attributen te gebruiken. De waarden zijn duidelijk en er wordt geen misbruik van gemaakt van de spulletjes.
  3. Dat zorgt er ook voor dat de kleuters zelfstandig met het godsdiensthuisje aan de slag kunnen gaan.
  4. Met het godsdiensthuisje heeft godsdienst elke dag een plek in de klas.
  5. Het is eigen aan wat jij belangrijk vindt! De waarden, de belangrijkste attributen, de schildpad,... het zijn allemaal dingen waar ik zelf voor heb gekozen en die ik belangrijk vind als inhoud. Zo blijft het iets unieks!
 
Iedereen geeft godsdienst een plekje in de klas op zijn of haar manier. Met het godsdiensthuisje wil ik elke dag God en de belangrijkste waarden een plekje geven in de klas!
Hoe doen jullie dat in de klaspraktijk?

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.