Rituelen, we hebben ze allemaal in onze klas. De een al wat meer dan de ander, en toch is er een ritueel dat bij mij zeker niet mag ontbreken: het godsdienstritueel. "Als God echt je vriend mag zijn, dan praat je met Hem.". In mijn klas hechten de kleuters en ik veel belang aan dit rustige moment van samenzijn. Het is dan wij samen met het kaarsje en met God, in alle rust en sereniteit. Alles begint en eindigt met onze rituelenkoffer, of in mijn klaspraktijk: het godsdiensthuisje.
"Juf, wie woont er in dat huisje?"
De bakstenen van ieder huisje
- De kaars symboliseert bij ons rust, we maken het dan ook heel erg stil.
- De kleuter die het godsdiensthuisje verzorgt die week mag elke ochtend rollen met de gebedsdobbelsteen. Dit bepaald uit welke categorie we een gebed zullen voorlezen.
- Het gebedsboekje gebruiken we uiteraard voor het gebed. Deze is opgesplitst in 6 categorieën
TIP: ben je een niet godsdienstige school? Dan kan je natuurlijk nog steeds aan de slag met het huisje maar dan als rituelenhuisje. Je kan elke dat in plaats van een gebed een gedicht of versje voorlezen die ook opgesplitst zijn in categorieën!
Maar mijn godsdiensthuisje draait niet enkel rond het gebed. Ook andere waarden staan centraal zoals respect, eerlijkheid, openheid en meeleven staan centraal.
- Respect voor anderen door te luisteren naar elkaar. Daarom zit de praatstok in het godsdiensthuisje.
- Eerlijkheid naar jezelf en anderen toe: je weet dat je een foutje hebt gemaakt, je hebt iemand pijn gedaan en je zegt sorry. Daarom zit er een sorry-ketting in het huisje. Deze kunnen de kleuters helemaal zelfstandig gebruiken.
- Openheid en meeleven gebeurt via onze gevoelsstenen. Deze zijn ook helemaal in thema schildpad om vertrouwen uit te stralen tijdens het gebruik van de stenen.
Elk van deze waarden worden ingeoefend met deze attributen, maar komen natuurlijk ook geregeld terug in verhalen, godsdienstmomenten,... De kleuters herkennen deze waarden dan ook. Daarnaast gaan ze na een tijdje ook zelfstandig aan de slag met deze attributen. Ze kennen de gebruiken en weten dat deze niet zomaar uit het huisje mogen gehaald worden. Daar hebben ze ook respect voor! Bovendien gaan ze hier heel zorgzaam en voorzichtig mee om.
Rust en spel... Kan dat dan?
En dat is de moeite?
- Kinderen hebben een veilige en rustige plek waar ze zich kunnen terugtrekken.
- Het leert kinderen respectvol en zorgzaam omgaan met je attributen. Ze weten wanneer het gepast is om zelf de attributen te gebruiken. De waarden zijn duidelijk en er wordt geen misbruik van gemaakt van de spulletjes.
- Dat zorgt er ook voor dat de kleuters zelfstandig met het godsdiensthuisje aan de slag kunnen gaan.
- Met het godsdiensthuisje heeft godsdienst elke dag een plek in de klas.
- Het is eigen aan wat jij belangrijk vindt! De waarden, de belangrijkste attributen, de schildpad,... het zijn allemaal dingen waar ik zelf voor heb gekozen en die ik belangrijk vind als inhoud. Zo blijft het iets unieks!
Reactie plaatsen
Reacties